Våra metoder

Allmänt om våra metoder 

Ta kontakt med oss

MOTIVERANDE SAMTAL

Motiverande samtal har till syfte att öka den inre motivationen till beteendeförändring. Alla människor har olika förutsättningar och vilja att förändra ett beteendemönster och därför anpassas samtalen beroende på vart i processen ungdomen befinner sig. Motiverande samtal fungerar som vägledning, snarare än rådgivning. 

Processen följs upp genom en förändringsplan som kan justeras efter behov. När resultat har uppnåtts görs en plan för vidmakthållande och slutligen utvärderas resultatet utifrån förändringsplanen och den vidmakthållande planen.

KBT (KOGNITIV BETEENDETERAPI) 

KBT är en typ av terapi som har till syfte att förändra negativa beteenden och tankemönster. Vi erbjuder intervention vid bland annat ångeststörningar, tvångssyndrom (OCD), känsloreglering och depression.

Utifrån en genomförandeplan sker regelbundna uppföljningar och justeringar. Vi utgår från de mål som finns och följer upp hur väl behandlingen fortlöper. Vidmakthållandeplan görs för att bibehålla den förändring som ungdomen gjort. Uppföljning görs med vårdnadshavare och eller andra aktörer som är involverade runt klienten. Slutligen sker en utvärdering utifrån genomförandeplan och hur väl man lyckats nå målen.

TRAPPAN SAMTAL

Trappan är en strukturerad samtalsmetod för barn eller ungdomar som bevittnat våld i nära relationer. Förutsättningen för dessa samtal är att barnets säkerhet och trygghet tas i beaktning.

Uppföljning sker genom att vi bland annat observerar hur barnets eller ungdomens beteende förändrats. Observationer i form av hur samspel fungerar, minskande stress och hur sömnen påverkas. Målet med samtalen är att barnets eller ungdomens rädsla, skräck eller lidande ska minska.

REPULSE

Repulse är en manualbaserad metod för impulskontroll och träning av sociala färdigheter. Metoden består av individuella samtal som kartlägger olika situationer och reflekterar kring tankar och känslor som uppstått. Målet är att klienten ska lära känna sina egna reaktionsmönster för att kunna hantera dessa framöver.

Uppföljning av metoden sker löpande mellan ungdom och behandlare samt vårdnadshavare, skola eller andra som är involverade. Tillsammans med de involverade och ungdomen utvärderas upplevelsen av insatsen och en enkät utgår till klient och handläggare med syfte att utvärdera arbetet och uppsatta mål.

MINDFULNESS

Mindfulness innebär att medvetandegöra tankar, känslor och reaktioner i kroppen och kan dessutom användas i kombination med andra behandlingsmetoder. Genom mindfulness-övningar möjliggörs ett förändrat förhållningssätt till egna tankar och känslor. Mellan varje tillfälle får ungdomen själv utföra enklare övningar.

Uppföljning av vilken effekt mindfulness-övningarna har gett sker vid varje tillfälle och utvärderingen utgår från de mål som satts upp och hur dessa tycks ha uppnåtts.

AKTIVITETER

I vår lokal finns möjlighet till samtal, samvaro och aktivitet. Aktiviteter kan bestå av matlagning, bakning tillsammans, spel, pyssel, spa aktivitet med mera. Syftet med aktiviteter är att kartlägga funktionsförmåga, skapa relation och möjliggöra det goda samtalet.

Aktivitet är ett verktyg som ofta sker i kombination med andra metoder. Om aktiviteten gillas av ungdomen ökar sannolikheten att relationen förstärks och möjlighet att utöva andra metoder förbättras. Utvärdering sker vid avslut, då en enkät utgår till ungdomen och handläggaren.

TYDLIGGÖRANDE PEDAGOGIK:
SOCIALA BERÄTTELSER OCH SERIESAMTAL

Sociala berättelser och seriesamtal är ett användbart pedagogiskt arbetssätt för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det vill säga med svårigheter inom områdena social integration, kommunikation och föreställningsförmåga. Metoden ska ge klienten ökad förståelse, integreras i samhället och ge nycklar till att komma vidare i utvecklingen.

Uppföljning sker tillsammans med ungdomen och vårdnadshavaren och eller andra aktörer runt klienten för att diskutera om sociala berättelsen eller seriesamtalet uppnått dess mål. Slutligen utvärderas den tydliggörande pedagogiken för att reda ut om den har resulterat i nya färdigheter och förståelser hos ungdomen.

LÖSNINGSFOKUSERAT FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Vi använder ett lösningsfokuserat förhållningssätt vid bemötande och samtal. Vi vill hitta lösningen i vilka mål som vill uppnås – inte genom att bara fokusera på problemet. Vi går från problemprat till att prata om vilja och drömmar. Det är målen som ska bli drivkraften. Barn under 15 år utvecklas genom förstärkning av det man gör bra, inte genom att bli påmind om vad man misslyckas med.